tirsdag den 3. december 2013

Julebag

I dag hang der en pose på døren. Den indeholdte den lækreste hjemmebagte Ølkage fra min mor. Jeg ELSKER bare mors Ølkage med smør på. Det høre julen til her i hjemmet. Vil selvfølgelig gerne dele  smagsoplevelsen med jer. Her kommer opskriften:

ØLKAGE: 
tænd ovnen for dét tar ingen tid at røre kagedejen sammen. Selv børn kan nemt være med.....  

1 pakke farin(500g) hældes i en røreskål...tilsæt en fl nisseøl(hvidtøl).  Vej 500g mel af og tilsæt 2 tsk natron, 1 tsk kanel, 1 tsk stødt nelliker, 1 tsk stødt ingefær ....bland rundt inden dét tilsættes farinblandingen. 

Beklæd bageformen med bagepapir, hæld massen i. Bages 1t10min i 175 grader forvarmet ovn. Når kagen er dampet af fjernes bagepapiret. Når den er helt kold pakkes den i staniol og dernæst i plastpose.
 Den smager bedst dagen efter og blir bedre og bedre hen på ugen. Serveres i skiver evt. med koldt smør. Glædelig jul, men dette er faktisk ikke en julekage.....dét er bare noget jeg synes med de krydderier og øl.


5 kommentarer:

  1. Lækkert! Sådan et stykke kunne jeg godt bruge (:

    - Anne

    SvarSlet